torsdag 28 augusti 2008

Pizzabullar

Idag har jag hunnit med en del här hemma. Rensat och kastat sånt som jag borde gjort mig av med tidigare (bättre sent än aldrig) , tvättat och bakat. Idag blev det pizzabullar. Hur gott som helst! Perfekt att ha i frysen och ta fram när man inte orkar laga någon mat. Bara att värma i mikron eller ugnen.
Receptet:
Pizzabullar (ca 40st)
DEG:
50 g margarin
5 dl mellanmjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg
ca 13 dl vetemjöl
FYLLNING:
2 dl tomatketchup
2 pkt (ca 300 g) bacon
ca 4 dl riven lagrad ost
2 msk pizzakrydda eller oregano
PENSLING:
1 uppvispat ägg
Smält margarinet, häll på mjölken och värm så att blandningen blir fingervarm. Smula i jästen, häll i salt och socker. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt ägget och nästan allt mjöl. Arbeta till en smidig deg.
Låt degen jäsa i 30 minuter.
Arbeta därefter degen på ett mjölat bakbord. Dela den mitt itu. Kavla ut till en rektangel, ca 1/2 cm tjock. Bred på tomatketchup men lämna ca 1 cm fri på ena långsidan. Strö på 1 pkt finstrimlad bacon, ost och krydda.
Rulla ihop till en rulltårta.
Sätt ugnen på 225 grader.
Skär rullen i 2 cm tjocka skivor. Lägg på bakplåt och låt jäsa 15-20 minuter.
Pensla med ägg. Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter.
Servera pizzabullarna varma.
Smaklig måltid!!

Inga kommentarer: